Polar M400, kokemuksia

Polar M400 -juoksukello.

Polar M400 -juoksukello on ollut käytössäni nyt reilun vuoden, joten yhteisiä kilometrejä ja kokemuksia on ehtinyt kertyä vallan runsaasti. Tuntemuksia pian kellon hankinnan jälkeen löytyy täältä.

Kaiken kaikkiaan voin sanoa, että M400 on täyttänyt tarpeeni hyvin. Sykemittaus on toiminut odotusten mukaisesti sykevyön kanssa, ja ajoittaiset epäselvyydet ovat johtuneet lähinnä siitä, että en ole muistanut kiristää vyötä riittävästi, se kun tuppaa ajan mittaan löystymään.

Polar M400:n aktiivisuusmittaus ei aina ole täysin kartalla. Kello saattaa kannustaa liikkumaan, vaikka olen ollut seisaallani ja hieman kävellytkin aivan äskettäin. Ongelmana on se, että kello mittaa liikkumisen ranteen (minulla vasen) liikkeestä, ja jos käsi ei heilu tarpeeksi, ei laita ymmärrä, että ihminen kyllä liikkuu vaikka käsi ei. Toisaalta pulma on pieni, tärkeämpänä pidän kuitenkin omia tuntemuksia kuin laitteen käskytyksiä.

Mobiilisovelluksen näkymiä.

Polarista löytyy lukuisia toimintoja. Mobiilisovellus toimii hyvin ja kellon synkronointi sovelluksen kanssa on mutkatonta. Synkronointi mobiilisovelluksen ja kellon välillä tapahtuu Bluetooth-yhteydellä, tietokoneen ja kellon välillä synkronoin USB-kaapelin avulla. Polar Flow -verkkosivusto on vielä mobiilia monipuolisempi ja antaa tietoa esimerkiksi palautumisesta. Aktiivisuudesta palautetta saa niin päivä-, viikko- kuin kuukausitasolla.

Verkkosivustolla voi luoda omia harjoituksia, ja esimerkiksi intervalliharjoituksen syöttäminen helpottaa harjoituksen tekemistä suuresti: kun harjoitus on kirjattu vaihe vaiheelta verkkoon ja sitten synkronoitu kellon kanssa, on lenkillä helppo seurata kellon ohjeita harjoitusta tehdessä.

Talvella seurasin Polar Flow'n omaa harjoitusohjelmaa, kun treenasin puolimaratonille. Ohjelman luominen on helppoa, ja päiväkohtaisia harjoituksia pystyy kätevästi siirtämään eri ajankohtiin omien mieltymysten mukaisesti. Ainoa ongelma on se, että M400 laskee maksimisykkeen perusteella automaattisesti sykerajat, joita ohjelmaa toteutettaessa pitäisi noudattaa. Minun kohdallani kävi niin, että ohjelma neuvoi tekemään pk-treenit sykerajan 134 alapuolella, mikä tarkoitti todella hidasta etenemistä ja usein myös kävelemistä. Keväisen tasotestin perusteella selvisi, että aerobinen kynnykseni on 150 ja Polarin määrittämän rajan alapuolella treenaaminen on palauttavaa, ei kehittävää: kehittävän harjoittelun pitäisi tapahtua sykevälillä 135-152. Näin ollen olin siis treenannut liian keveillä tehoilla. M400-laitteessa omien sykerajojen asettaminen ei onnistu.

Polarin oman juoksuohjelman yksi etu on siinä, että mukana tulee video-ohjeita liikkuvuus-, voima- ja coreharjoituksiin. Kestoltaan harjoitukset ovat alle kymmenenminuuttisia, mutta ajatuksena onkin, että sarjoja voi tehdä useita. Variaatioita harjoituksissa tosin ei paljon ole, joten kyllästyminen voi uhata, mutta videotreenit ovat hyviä kannustajia aloittamaan omat harjoittelut. Vaikka ne ovat englanninkielisiä, on ohjeita helppo seurata.

Sykevyö on osoittautunut pidemmillä lenkeillä ongelmaksi, mikä tosin ei liene laiteriippuvaista. Vyö on hangannut, ja olenkin yrittänyt asetella sitä eri tavoin, jotta iho säilyisi ehjänä. Toisaalta olen myös lueskellut kiinnostuneena tietoja kelloista, jotka mittaavat sykkeen ranteesta - ehkä sellainen on seuraava ostokseni.

Kaiken kaikkiaan Polar M400 on vallan mainio juoksukello, josta löytyvät ainakin alkuun kaikki tarvittavat perusominaisuudet. Toiminnoissa ei ole ollut moittimista ja hinta-laatu-suhde on mielestäni oikein hyvä.

Kommentit

  1. Kivan monipuolinen kirjoitus Polarista. Kyllä sykerajat saa muutettua, ainakin polarflow:ssa haluamalleen tasolle ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Tiina! Totta: sykerajat saa muutettua - ilmaisin itseäni epäselvästi. Mutta en ole keksinyt, miten omat sykerajat saisi näkymään Polarin harjoitusohjelmassa, joka jostain syystä on sitä mieltä, että PK-rajani on 138. Harjoitusohjelma siis ohjaa jatkuvasti treenaamaan turhan matalilla sykkeillä.

      Poista

Lähetä kommentti